فانوس

فانوس

دونوازی برای دو سنتور

اثر استاد فرامرز پایور

 

فانوس نام قطعه ایست از استاد فرامز پایور که به صورت جزوه ای یازده صفحه ای چندین بار به چاپ رسیده است.این قطعه  به صورت دو نوازی برای دو سنتور نوشته است که در نمونه خود از تکنیکی ترین و زیباترین دوئت های ایرانی می باشد.فانوس که در بیات اصفهان اجرا می شود شامل هفده پارت مختلف است که در سه بخش Moderato  ،Allegro و در نهایت Presto  گنجانده شده است.اهمیت و زیبایی این قطعه در تکنیکی بودن آن است.در این قطعه ملودی اصلی را هر دو خط می نوازند و اصولا مکمل یکدیگرند.اما در بعضی قسمت ها حالت سئوال و جواب ،گاهی آکورد و گاهی کانن وجود دارد و گاه خط اول و یا دوم با تاخر چند نت و یا چند میزان ملودی را اجرا می نماید.کوک قطعه کوکی منحصر به فرد است و شاید تنها شباهت ظاهری آن با بیات اصفهان اجرای آن را در این گوشه مجاب کرده است والا خود قطعه کوک و گام مخصوص به خود دارد.فانوس از سخت ترین دوئت های سنتور است چرا که گاه ترکیب دقیق نت ها توسط دو نوازنده ملودی اصلی را بوجود می آورد.اگر منقدانه به این قطعه بنگریم شاید شروع قطعه شروع مناسبی نباشد و خود آن را به تنهایی مخصوصا به خاطر شروع و فرود مشخص می توان دوئتی جداگانه محسوب کرد.همچنین به خاطر ظرافت تکنیکی قطعه تنها کسانی از آن لذت می برند که با سنتور آشنایی خوبی داشته باشند.دوست داران دوئت نوازی به حتم از نواختن این قطعه تکنیکی زیبا و مشکل لذت خواهند برد.

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد امین چهارشنبه 16 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 01:54 ب.ظ

سلام.من برای اولین بار وبلاگتون رو دیدم. وبلاگ زیباییه.
من خودم سنتور می زنم و شدیدن دونبال وبلاگی تخصصی برای سنتور بودم که شما رو پیدا کردم.اگه بخواهید می تونم در دادن بعضی قطعات با شما همکاری کنم.
بدرود...

سما چهارشنبه 16 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 10:37 ب.ظ

نظر نمیدم تا زنگ بزنی !!!!!!!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد